Monday, August 11, 2008

KEMATIAN...


Assalamualaikum...

Pada kali ini saya ingin berminat dengan apa yang dikatakan sebagai "zikrul maut" yang mana masyarakat kita kini mungkin telah terlupa.Kematian merupakan perkara yang mesti dialami oleh setiap makhluk Allah s.w.t.

Firman Allah s.wt :
Maksud ayat :
"setiap yang hidup pasti akan merasai mati."[21/surah Al-Anbia':35]

Firman Allah s.w.t :
Maksud ayat :
"Dimana sahaja kamu berada,maut pasti akan mendatangi kamu sekalipun
kamu bersembunyi di atas menara-menara yang kukuh."[4/surah An-Nisa':78]

Apakah yang dikatakan dengan kematian itu..?
Imam Ghazali di dalam kitab "Ihya' ulumiddin" telah menjawab...
"kematian ialah bercerai roh dari badan bukan tiada roh kerana ini Allah berfirman yang bermaksud dan jangan kamu sangka mereka yang terbunuh dijalan Allah itu mati,tetapi sebenarnya mereka hidup mendapat rezki di sisi tuhan mereka"

Setiap muslim yang beriman akan menerima hakikat bahawa kematian bukanlah titik pengakhiran bagi kehidupan ini,tetapi ia merupakan babak yang selanjutnya untuk menuju ke alam yang kekal selamanya.Amalan kita semasa hidup inilah yang menentukan natijah kita di akhirat kelak,baik atau sebaliknya.

Perjalanan hidup di dunia ini penentu di akhirat.Dunia diumpamakan sebagai ladang menabur benih dan menjaganya hingga mengeluarkan buah yang baik dan akhirat merupakan tempat untuk memunggut hasil tadi.Jadi,gunakanlah usia dan kesempatan yang dianugerahkan ini dengan sebaiknya pasti akan memperolehi keuntungan di akhirat.

Dalam kehidupan kita sehari-harian,berapakalikah kita mengingat mati..?ingatlah sahabat-sahabatku,malaikat maut menziarahi kita kurang lebih 70 kali dalam sehari.Bila kematian berlaku di hadapan kita,adakah ketika itu baru kita hendak mengingat mati..?adakah setiap hari hendak dihadapkan kematian di hadapan mata kita..?

Firman Allah s.w.t :
Maksud ayat :
"Maka apabila tiba ajal mereka nescaya tidak bolah dilewatkan dan diawalkan walaupun sesaat"[7/surah Al-A'rof:34]

Beringatlah sahabat sekalian,kita hidup ini bukannya semakin muda dan semakin sihat.Kita juga tidak mengetahui bila ajal akan menemui kita,mungkin sekejap lagi,mungkin esok hari.Siapa akan sangka pada pagi ini kita sehat walafiat tapi dapa petangnya ajal menemui kita.Bila tiba masanya malaikat maut datang untuk mencabut nyawa kita,maka ketika itu tidak akan tercepat sesaat atau terlewat sesaat nyawa kita diambil.

Kematian merupakan satu kerehatan bagi mereka yang beriman juga merupakan hasil wasilah untuk kita menerima balasan.Bila tibanya saat ini,dengan terpisahnya roh dari jasad akan terputuslah setiap amalan manusia melainkan 3 perkara.

Sabda Rasulullah s.a.w :
Maksud ayat :
"Apabila matinya anak adam akan terputuslah segala amalannya melainkan 3 perkara,sedekah jariah,ilmu yang dimanfaatkan dan anak-anak yang soleh yang mendoakan untuknya"[hadis riwayat ...]

Akhirnya marilah kita mengambil kesempatan dari kehidupan,kesehatan,kelapangan,usia muda dan kesenangan yang dianugerahkan untuk mengumpulkan sebanyak mungkin kebaikan dan kebajikan,sebagai bekalan untuk menuju ke alam baqa iaitu hari yang tidak ada manfaat lagi harta dan anak pinak.

Hanya nilai ibadah dan amal soleh sahaja yang akan mendapat perhitungan Allah s.w.t di akhirat kelak.Semoga dengan ini kita akan memperolehi dua keuntungan hidup di dunia dan di akhirat.

0 comments: