Monday, July 21, 2008

musyrif akhawat


Assalamualaikum w.b.t,kali ini saya hendak bercakap mengenai perlunya 'Musyrif' untuk akhawat.Maksud disini,bukannya pada setiap waktu akhawat itu memerlukan musyrif.Tetapi ketika waktu-waktu yang tertentu yang mana akhawat itu memerlukan orang yang lebih kuat(kaum ikhwah itu sendiri) untuk melindungi mereka pada bahaya yang tidak di duga.

Saya bercakap disini bukanlah saya ini orang bijak,cuma ingin berkongsi pandangan.Sekiranya ada salah dan silap harap di beri teguran yang membina dari sahabat yang membaca dan saya mohon maaf terlebih dahulu diatas kesilapan tersebut."Akhawat ini adalah kaum yang lemah yang perlu disokong oleh kaum lelaki yang lebih kuat".

Berdasarkan ayat diatas,bukan semua perkara akhawat itu lemah.Cuma dalam keadaan tertentu seperti kemaslahatan diri akhawat itu.Jadi perlunya akhawat itu kepada musyrif bagi menjaga keselamatan dan maruah diri sendiri.Dalam situasi ini,kita perlu bersepakat bagi menangani keadaan ini yang mana memerlukan kesepakatan kita bersama.

Pernah satu ketika saya terdengar tentang keengganan akhawat mengambil musyrif atas sebab,bercanggah pemikiran dalam hal-hal kecil sehingga sanggup mengabaikan keselamatan diri yang lebih utama.Ada pula,yang lebih takutkan ikhwah sendiri (sebangsa & seagama) daripada arab disekeliling yang tidak diketahui keadaannya(dalam biah kita dimesir ini).

Dalam situasi lain pula,ada akhawat yang menilai ikhwah tidak 'siqoh' dengan melihat luaran sahaja.Lantaran dengan penilaian yang diambil itu,membiarkan diri tidak bermusyrif dalam keadaan tertentu.Ada juga yang takut dimarahi atas sebab kesalahan diri yang lewat pulang atau sebagainya,sehingga takut mengambil musyrif.Mengapa boleh jadi sedemikian rupa akhawat..?

Marilah kita renungkan bersama-sama terutamanya akhawat dan tidak lupa juga ikhwah tentang kemaslahatan kita bersama.Bagi ikhwah,kita diberi kekuatan yang lebih untuk membantu yang lemah.Kita gunakanlah kekuatan itu dengan sebaiknya.Bagi akhawat pula,fikirkanlah keselamatan diri anda diperantauan ini yang banyak dengan cabaran dugaan dan bahaya.

Saya rasa cukuplah sekadar itu,mungkin ada lagi yang saya tidak sebutkan diatas.Sebelum itu,beberapa cawangan al-azhar telahpun keluar natijah.Dikesempatan ini,saya ingin mengucapkan tahniah bagi yang berjaya dan bagi yang sebaliknya jangan putus asa.Apa yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu dinisbahkan keatas diri saya sendiri,hakikat keduanya itu datang dari Allah s.w.t.Wassalam..

* musyrif - orang yang dipertanggungjawabkan
* siqoh - dipercayai
* biah - suasana,persekitaran

1 comments:

ieyapreety said...

klakarr la ayt nyeee....
cayok!!!!cayok?
sahut seruan ikhwah..
huhuhuhuhu