Sunday, April 12, 2009

Petang yang senja

sekadar gambar hiasan.

Hari ini berlalu seperti hari2 biasa,pelbagai perkara bermain dibenak fikiranku.Baru sebentar tadi aku dikirimkan satu video klip yang bertajuk " Surat Seorang Ibu " oleh kawanku di Malaysia.Aku rasa semacam hendak menghempok monitor LCD 19 inci aku ni je kat beliau,tapi bila difikirkan balik betapa payahnya aku hendak mendapatkan LCD ni..hasratku mati begitu sahaja.Aku rasa seolah-olah keadaan sekeliling ini sedang berinteraksi denganku,seakan-akan mengerti apa yang ada jauh di sudut hatiku ini.Hurmm..tak paham,tapi aku cuba untuk memahaminya.Adakah ini petanda2 untuk aku membuat keputusan yang terbaik..??bantulah hambamu ini Ya Allah.

Adakah hari esok akan berlalu sama seperti hari ini..?kiranya ini yang mendapat redhamu,biarkanlah ia berlalu seperti biasa.Kadang2 aku leka,terkesan dengan suasana sekeliling yang penuh kepalsuan dan tipu daya.Seperti kanak2 yang asyik bermain dengan permainannya,tidak menghiraukan apa yang terjadi di sekitar.Inikah yang dikatakan dugaan..?kiranya inilah yang dinamakan dugaan,haruslah aku hadapi dengan penuh kesabaran,ketenangan dan tidak dibuai dengan semua kepalsuan ini.Tabahkanlah hati hambamu ini Ya Allah.

Tapi,kadang2 aku termenung seketika memikirkan "dia" yang melahirkan dan mengasuh aku.Teringat aku pada kata2 "dia" yang meminta aku pulang menyenggah seketika untuk menatap wajahnya,walaupon sesaat.Aduh..!!serabut kepala aku memikirkannya,walaupon masih ada lagi masa untuk aku membuat keputusan.Tetapi selagi aku tak dapat nak buat keputusan yang sebaiknya,selagi itulah kepala otak aku yang berjambul ini memikirkan masalah yang sama.Segalanya telah disediakan di depan mata,sekarang ini hanya terserah kepada aku bagaimana hendak membuat haluan.

Bak peribahasa " diluah mati emak,ditelan mati bapak ".Tapi kadang tu aku terfikir jugak,kalau dah telan mati emak luah mati bapak..kenapa tak kemam je.Adoi..!!itu pon nak mintak aku selesaikan jugak ke..??Walaupon aku dah selesaikn masalah peribahasa tadi,tapi aku masih dibelenggu dengan masalah aku ni.Apalah dengan aku ni,nak buat keputusan balik Malaysia ke tak..tu pon susah sangat ke..??!!Duit dah ada,nak balik Malaysia pon orang dah bagi.Aku rasa inilah masa yang sesuai untuk mempraktikkan senjata rahsia aku yang telah aku pelajari selama ini."Solat Istikharoh",kepadaNya jualah tempat aku mengadu.hehe..

4 comments:

ieyapreety said...

salamm..
tumpang lalu ehh ustaz...
huhuhuhuhu
nak kate nak tlng wat kputusan cam xlehh jee...
ayatnye lawak de..menyampah de..mengade2 ade..sdh tue mmg xdela
xtahan ayat2..jiwang sngt..
tapi cam ayt keling pun ade..
xsangke ade bakat nulis ehh..
mmg org lughah nie ske ngayat ke?
mntak la dtective conan bantue...
kuang3x..
ape pun ustaz..
tepuk dada tnye la iman..
keep in touch("o)

sitimasleha CJ said...

balik je la...

bukan ape sgt pon.

sementara kita masih ade org yang kita perlu sayangi..

huhu.. sob2.

haidar said...

moga diberi petunjuk utk membuat keputusan yg tebaik..biar petang yg senja dihiasi sinar mentari yg indah menawan

ilyana zaini said...

dah mak suh balik.balikla...sementara masih ada mak..klu xde nnt br nyesal....apa2 masalah boleh bincang...